Dag 6: Ruinas de Palenque - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Jade & Navarro - WaarBenJij.nu Dag 6: Ruinas de Palenque - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Jade & Navarro - WaarBenJij.nu

Dag 6: Ruinas de Palenque

Door: Navvieee

Blijf op de hoogte en volg Jade & Navarro

01 Maart 2014 | Mexico, Palenque

Goodmorning all,

Vandaag zijn we zoals elke dag, weer eerder wakker dan de wekker. De wekker gaat om 06:30 uur.

We hadden wat ontbeten, je had de keuze uit roerei/spek, roerei/ham of gewoon roerei.
Na het ontbijt zijn we vertrokken van het hotel richting de Ruïnes van Palenque, wat zo'n 7,5 kilometer verder de bergen/oerwoud in ligt.

Je merkt dat je in het oerwoud zit door de wat hogere luchtvochtigheid en meerdere mini beestjes. Van muggen hebben wij vooralsnog geen last van gehad. Bij het archeologisch park aangekomen zagen we al locals staan die vele dingen verkochten. Dit waren vooral kleine kinderen. Onze reisleidster gaf ons de tip om niet van de kinderen te kopen dit vanwege het feit dat de ouders de kinderen niet meer naar school laten gaan zodat ze kunnen verkopen. (Wie trapt er nou niet in schattige kindjes met de leuke kettingen en oorbellen). Jade heeft nog wel een toilettas/portemonnee en dromenvanger gekocht. Wel afgedingt maar echt duur is het hier niet. Het waren er lang niet zoveel als in Chichén Itzá, maar dat komt omdat Palenque wat verder van de Caribische kust af ligt en dus minder toeristisch is. Dit heeft echt z'n voordelen, met betrekking tot de drukte en dat je hier nog alle tempels mag beklimmen.
Eenmaal door de ingang loop je over een pad richting de Maya-site. Langzamerhand zie je immense trappen van tempels door de begroeide paden heen. Dan kom je op het grasveld en zie je de eerste drie tempels.

#1 Templo de la Calavera (Temple of the Skull) hier zie je een uitgehouwen doodskop bovenaan de trappen.

#2 Templo XIII (Temple of the Red Queen) hier is een graf gevonden van een vrouw, men weet nog niet zeker wie deze vrouw geweest is, maar waarschijnlijk was het de vrouw van de heerser van Palenque; Pakal.

#3 Templo de las Inscripciones is 26 meter hoog en in deze tempel staan drie stenen tafels waar geschriften op staan, hier dankt deze tempel zijn naam aan.

Palenque, de oorspronkelijke naam is Lakam Ha (Betekent groot water) dankt de naam aan de bronnen en riviertjes die er ontspringen.

In 2005 was ongeveer 2,5 vierkante kilometer van de stad blootgelegd. Er wordt geschat dat dit nog geen 10% is van van de totale oppervlakte die Palenque ooit bestreek. Tijdens onze tour konden we ook in de verte zien dat er op sommige plekken bomen wat hoger de lucht in groeiden, er werd ons verteld dat daaronder nog meer ruïnes liggen, maar nog niet opgegraven zijn.

Jade was vandaag ook even koningin voor een dag. De gids nam Jade als voorbeeld omdat ze een piercing had (er was een bepaald ritueel dat ze een piercing in de tong deden en dood lieten bloeden als offer) dit was een voorbeeld dat de toenmalige heerser(s) als goden werden aangezien omdat zij voedsel gaven. Dat was wel leuk afgezien van het feit dat Jade gister al een beetje ziekjes was in de vorm van hoofd- en buikpijn. Vanochtend had zij het toilet van dichtbij bekeken. Zij twijfelde of ze mee zou gaan naar de Ruïne, maar is uiteindelijk toch meegegaan, halverwege de tour voelde ze erg klam en koortsachtig aan.
Na de tour kregen we nog even vrije tijd en ben ik nog even Templo de la Cruz, Templo del Sol en Templo de la Cruz Foliada opgeklommen.

Er was nog een optie om met de groep een jungle tour te gaan doen, maar Jade en ik zijn teruggegaan naar het hotel.

Palenque is net als Uxmal magischer dan Chichén Itzá. Dit kan liggen aan het toerisme op deze plekken zijn er wat minder dan Chichén, maar het komt waarschijnlijk meer doordat er minder gerestaureerd is en veel nog origineel is, waar je de verf soms nog ziet zitten.

Ik ben ook nog even naar een geldwisselkantoor geweest na vele malen met handen en voeten en een screenshot van google translate te laten zien aan bepaalde locals. Het probleem hier is dat niemand Engels spreekt. Ik werd uiteindelijk naar een elektra shop geleid, dit stond groot aangegeven met een lichtbord en een pijl. Toen ik naar binnen stapte zag ik alleen maar wasmachines en tv's een soort van expert of het begin van de mediamarkt in Utrecht. Wat bleek, ik moest helemaal doorlopen naar achter, trappetje naar beneden en daar stonden 5 balie's, twee medewerkers achter de balie en een hele lange rij mensen die wat bij de bank moesten doen. Na een halfuur was ik eindelijk aan de beurt en kon ik wat geld wisselen.

Vanavond hebben we weer een warme maaltijd gegeten naast het hotel, Jade had weer garnalen en ik had kip in een Mexicaanse saus.

We gaan zo weer slapen, morgen wacht ons wat helderblauwe watervallen onderweg naar San Cristobal. De verwachting is dat het tussen de 10 en 20 graden zal zijn op 1800 meter hoogte als we aankomen. Dat is toch een verschil van 10 tot 20 graden met hier.

Eerst zwemkleding aandoen en na de watervallen meteen een lange broek met een vestje aan dus!!

Adios familia y amigos/amigas!! X

• 02 Maart 2014 - 05:19

James M:

Mooie foto's

• 02 Maart 2014 - 10:10

Sandra:

Die foto's zien er inderdaad indrukwekkend uit. Hoop dat Jade zich weer goed voelt vandaag. Ik kijk al uit naar de foto's vd watervallen. ♥♥♥

• 02 Maart 2014 - 10:38

James:

Ziet er indrukwekkend uit. Hoop dat de watervallen mooi zijn, veel foto's maken. Have fun

• 03 Maart 2014 - 21:58

Ellen:

Ziet er inderdaad indrukwekkend uit.