dag 18: Tikal, the jungle - Reisverslag uit Tikal, Guatemala van Jade & Navarro - WaarBenJij.nu dag 18: Tikal, the jungle - Reisverslag uit Tikal, Guatemala van Jade & Navarro - WaarBenJij.nu

dag 18: Tikal, the jungle

Door: Mowgli

Blijf op de hoogte en volg Jade & Navarro

13 Maart 2014 | Guatemala, Tikal

De wekker ging vandaag om 03.30 's-ochtends. De generator ging pas aan om 06.00. We hadden dus geen licht.
In het donker met de zaklamp app hebben we ons aangekleed en opgefrist. Om 04.00 hadden we afgesproken in de lobby. Daar was onze gids.
Onze gids heette pepe (echte naam José, spreek uit als gose). We gingen het park in en spotte meteen een hert en een vos. For the record het was pikkedonker en strontbenauwd omdat het regenwoud is. Met een paar zaklampen liepen we de jungle door, heuvel omhoog, heuvel omlaag, boomstronken die boven de grond uitstaken, stenen. Toen zagen we een spin (welke spin weten we niet, maar het was een hele giftige volgens de gids). De gids zei van te voren ook: als je boomstronken ziet bewegen, zijn het geen boomstronken maar slangen. En ja hoor we zagen een slang, de gids maakte er zelfs een foto van, tevens een van de giftigste slangen op het continent.

We liepen verder de jungle in totdat de gids zei stop, kijk naar rechts met je zaklamp en we stonden recht naast een van de grote tempels van Tikal. Je moet nagaan, het is donker je ziet weinig, de gids zegt stop kijk naar rechts.. kapotgrote tempel, die alleen belicht werd met zaklampen.

Toen we bijna bij Templo IV waren, moesten we een houten trap beklimmen, zo'n 65 meter hoog. Eenmaal aan de top (en een beetje gewend aan het licht) kon je de boomtoppen zien. Wel eng, aangezien je 65 meter hoog zit en met handen en voeten die treden van de tempel moet beklimmen.
Langzamerhand werd het iets lichter en tussen 04.30 en 05.15, werd de jungle wakker. Een angstaanjagend geluid van alfamannen brulapen, die proberen het hardst te brullen (leek wel reallife jurassic park, alleen kon je de dino's niet zien.

Na de brulapen die je kon horen door heel de jungle. Begonnen de vogels de fluiten, je hoorde papegaaien, toekans en vele andere soorten.

Toen het lichter werd zag je de mist, langzaam over het woud heentrekken. Jammer genoeg geeng zonsopgang, omdat het de avond ervoor hard geregend had.

Schimmen van drie tempels (Templo I, II & III) werden steeds beter zichtbaar. Een ongelofelijk, mysterieus beeld, dat we niet kunnen uitleggen of vertellen. Dit moet iedereen zelf een keer meemaken.

Nadat het al licht was liepen we terug naar onze lodge, ongeveer 3 á 4 kilometer heen en 3 km terug.
We hebben ontbeten en Jade besloot om niet mee te gaan voor de reguliere tour om 09.00 uur met de gids. Jade had last van buikkrampen en is dus gaan liggen.

Ik ben wel het park ingegaan met de groep en de gids.

Tikal was een van de grootste en machtigste Mayastad in de klassieke periode. Het hoogtepunt werd bereikt toen Tikal ergens rond het jaar 711 na christus haar eeuwige rivaal Calakmul (noord-oostkust van mexico yucatan enzo) op haar knieën wist te krijgen. De maya stad is in eens verlaten niemand weet wanneer, maar men zegt dat het kwam door uitputting van de aarde.
Tikal staat op de werelderfgoedlijst van Unesco.
Tijdens de tour zag je vele vogels en diertjes die ik helaas niet goed in beeld kon krijgen voor een foto. Van papegaaien tot apen tot neusbeertjes enzovoorts. men zegt dat 45% van de ruines zijn opgegraven, maar het regenwoud is zo groot en er liggen nog zoveel dingen onder bomen en mos en grond, overal waar je loopt zie je wel van die grote hopen opeens van 20-30 meter of misschien wel hoger, die volbegroeid zij met bomen, je ziet niet wat er onder zit. Best gek eigenlijk..

Op de centro plaza, kon ik nog een tempel op nummer II, deze staat recht voor de bekendste tempel de Gran Jaguar.
Ik heb in totaal nog anderhalf á twee uur rondgelopen en ben daarna naar het hotel gegaan.

Ik heb Jade wakker gemaakt, we zijn wat gaan eten en daarna ben ik even gaan slapen.
Jade heeft nog wat foto's gemaakt van apen voor het hotel.

We hebben rond 7 uur avondgegeten en zijn vroeg naar bed gegaan.

P.s. iedereen heeft een hekel aan die gast, die altijd haantje de voorste moet zijn en zoveel aandacht wil... haha

Adiossss morgen wacht ons een lange trip door belize heen.. belizians zijn moeilijk aan de grens, dus dat gaat nog wat worden.
.. we moeten onze vriendelijkste glimlach opzetten en alles accepteren wat ze ook doen.

• 16 Maart 2014 - 08:03

James:

Ziet er indrukwekkend uit. Ben benieuwd naar de rest van de foto's :)