Dag 14: Archeologische Maya-site Copán - Reisverslag uit Copán, Honduras van Jade & Navarro - WaarBenJij.nu Dag 14: Archeologische Maya-site Copán - Reisverslag uit Copán, Honduras van Jade & Navarro - WaarBenJij.nu

Dag 14: Archeologische Maya-site Copán

Blijf op de hoogte en volg Jade & Navarro

09 Maart 2014 | Honduras, Copán

Vandaag konden we om 8 uur ontbijten, want 9 uur hadden we afgesproken.

Ik had per ongeluk mijn wekker om half 7 gezet, dus Jade begon al te mopperen toen die zo vroeg afging. Uiteindelijk zijn we om half 8 gaan douchen en zijn we naar Via Via reizigershotel (restaurants/hotels in zuid-amerika op initiatief van buitenlandse touroperators, deze in Copán de Ruinas is van een Belg) gegaan. Daar werd het ontbijt geserveerd (wentelteefjes, panquakes enz.)

Na het ontbijt zijn we maar de Maya-site vertrokken op 2km buiten Copán de Ruinas. Copán (plaats van de Maya-site) was in de klassieke tijd het meest spectaculaire Mayacentrum. Er is veel bewaard gebleven, waardoor het een van de belangrijkste Maya-sites is.

Voordat we de site op gingen zagen we veel papegaaien, dus hebben we even tijd gehad om een paar foto's te schieten.

De Maya-site zelf is best spectaculair, veel Bomen hebben in de loop der jaren hun wortels door de ruines heen geboord, dat geeft een bijzonder gezicht.
Er is een balspelbaan dat gedecodeerd is met grote stenen papegaaienkoppen, een standbeeld van de stormgod met een fakkel in zijn hand, een grote trap met meer dan 2000 inscripties die de geschiedenis van Copán vertellen.
Copán is in vergelijking met de andere Maya-sites wat minder naar onze mening. Palenque was voor ons het meest indrukwekkend, maar over twee dagen gaan we naar Tikal, dus het wordt nog afwachten welke wij het mooist gaan vinden.

Na de rondleiding zijn we teruggegaan en hebben we even geslapen (door al dat gereis, moeten we soms even onze rust pakken).
Om 3 uur hadden we weer afgesproken bij hotel/restaurant ViaVia. De eigenaar van viavia heet Geert en is van oorsprong Belgisch. Hij heeft ons verteld over de andere kant van Honduras (niet het toeristische gedeelte). Hij nam ons mee naar zone 5&6 (Copán Ruinas bestaat uit drie delen; zone 1 2 3 4, zone 5 6 & zone 7 en verder). Zone 1 t/m 4

Hebben stromend water en elektriciteit. Zone 5&6 hebben water opgeslagen en hebben tussen bepaalde tijden elektriciteit. Zone 7 en verder hebben geen stromend water en geen elektriciteit.

Geert woont nu 13 jaar in Copán Ruinas. Hij bracht ons naar zone 5&6, hier zag je wat verschillen in huizen en best confronterend om te zien.

Hier stonden grote dure opgeknapte huizen naast krotjes. Of niet afgemaakte grote huizen, alleen geraamtes naast grote huizen die wel klaar waren en/of krotjes met golfplaten en een keuken die buitenstond.

Geert vertelde ons dat mensen die zulke grote huizen hadden, dit om drie redenen hadden. Reden 1: familieleden in de VS die elke maand een paar honderd dollar naar familie sturen, de minimumloon is hier trouwens 350 dollar, maar de mensen krijgen meestal veel minder. Reden 2 zijn wij vergeten en reden 3 is door drugshandel.

Sommige mensen leven van helemaal niks en sommige leven van de drugshandel. In Copán zijn twee rijke families. De rest is middenklasse (door toerisme of drugs) en de rest is arm.
Heel veel mensen zeggen dat Copán gevaarlijk is en dat toeristen er niet moeten komen door de drugshandel (20% van alle drugshandel vanuit zuid- naar noord-amerika gaat via Copán). Ze doen toeristen niks, dat heeft niks met drugs te maken. Dagelijks lopen hier drugskoeriers via de bergen met meer dan 5 miljoen dollar in hun tas aan cocaïne naar de Guatemalteekze grens.

Na deze interessante tour door de buitenwijk van Copán Ruinas zijn we gaan eten bij viavia (jade had een hamburger en ik had el completo, stukjes vlees en kip met tortillas en nacho's)

We zijn nu onze tassen aan het herindelen, want morgen gaan we naar Rio Dulce in Guatemala.

Nav is tijdens foto's maken in zone 5&6 zijn stussy vissershoed verloren. En Jade is haar armbandje kwijtgeraakt ergens tussen gister voor het zwemmen en na het zwemmen. En Jade is haar slippers ook ergens vergeten in een hotel. (De schoonmaakster had ze in een open nachtkastje geplaatst en die zijn we dus vergeten SORRY DARCEY!!!)
Adiosssssssssossss

• 10 Maart 2014 - 08:45

Sandra:

Gaat goed met jullie! Hahahaha dingen verloren of vergeten. Als je maar niet het vliegtuig mist dan ;-)♥♥♥

• 10 Maart 2014 - 22:25

James:

Veel plezier nog julli twee. X