Dag 5: Roadtrip van Campeche naar Palenque - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Jade & Navarro - WaarBenJij.nu Dag 5: Roadtrip van Campeche naar Palenque - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Jade & Navarro - WaarBenJij.nu

Dag 5: Roadtrip van Campeche naar Palenque

Blijf op de hoogte en volg Jade & Navarro

28 Februari 2014 | Mexico, Palenque

Vandaag hadden wij een lange busrit voor de boeg, van Campeche naar Palenque.
We werden om 06.30 uur wakker en werden meteen geskyped door Mams, Darcey en Sequoyah. Na even wat gekke bekken, rare geluiden en bijgepraat te hebben zijn we gaan ontbijten.

Het ontbijt was een stuk beter dan de keren hiervoor. Uitgebreider met geroosterd brood, gebakken ham, tortillas met gesmolten kaas en ham, gewone roerei, roerei met ham en american pancakes. Een goede bodem gelegd dus, niet dat we wat van plan waren....

Na het ontbijt ook nog even geskyped met mama en papa en daarna reden we in de richting van Palenque waar we nog even een stop maakten bij een vissersdorpje genaamd: Cham Poton. Lokale vissers waren net bezig met het maken van hun visnetten.
Ook zijn we op een Mexicaanse begraafplaats geweest!! Raar gevoel om op zo'n plek te zijn, maar wel apart. Al die gekleurde graven, de een wat groter dan de ander, de een een beeld van maria of Jezus en de ander weer een beeld van een engel. Raar sfeertje, omdat je het alleen van tv kent en er nu zelf bent.
Na deze korte stop van een half uur zijn wij doorgereden naar een wegrestaurant om te lunchen. Dit wegrestaurant genaamd Asadero La Higuera, was een steakhouse, en een verdomd goede ook nog. Jade nam de Cowboy steak, wat leek op een T-Bone steak en ik nam de Rib-Eye. Het vlees was zo mals alsof ze net geslacht waren.

Na de lunch zijn we verder gereden in de richting van Palenque. Op twee uur afstand van onze bestemming viel de airco uit. Ik schrok soort van wakker omdat ik het benauwd kreeg, maar ik was niet de enige. De chauffeur zette de auto aan de kant en ging sleutelen. We stonden bij een bushokje langs de weg, waar een loopbrug naar de overkant was. We stonden met z'n allen op de loopbrug en in het bushokje totdat Manuel (chauffeur) de airco gefixt had. Dit duurde zo'n 30 minuten in die hitte!

We reden door, maar na nog geen half uur stopten we weer aan de kant van de weg. Manuel stapte uit kroop onder de auto en gooide zo drie riemen weg (waarvan weten we nog steeds niet). Auto's en vrachtwagens reden met volle snelheid voorbij maar de bus stond deels op de weg, dus met een groepje uit de bus gingen we aan beide kanten van de weg seinen naar auto's om langzamer te rijden.

Na drie kwartier was Manuel klaar (de airco deed het niet, maar die riemen waren een ander probleem) en reden we verder totdat we in palenque aankwamen. De rit inclusief de lunch duurde 9,5 uur.

Jade had hoofdpijn dus eenmaal in het hotel gingen we douchen en zij ging daarna even een dutje (schoonheidsslaapje) doen.

We hadden ook nog even snel boodschappen gedaan en zijn daarna teruggegaan naar ons hotel.

We gaan nu weer slapen, want morgen hebben we weer een drukke dag, bezoek aan de Maya-site van Palenque dat een omvang heeft van 2,5 vierkante km in de Jungle! Dat wordt nog afzien met een hitte van 30 graden en een bizar hoge tropische luchtvochtigheid.

Adiossss xoxo

• 01 Maart 2014 - 09:30

James:

9,5 uur, pfffff hoop dat je een mooie dag heb met de Maya's, veel plezier en veel foto's

• 01 Maart 2014 - 10:01

Sandra:

Lijkt een reis from hell. Gelukkig veilig aangekomen. Ben benieuwd hoe jullie het bij de Maya's hebben. Wachten weer geduldig op jullie verslag. Have fun ♥♥♥

• 01 Maart 2014 - 19:55

Papa-tua:

Ik hoop niet dat jullie veel van de lange busreizen maken, maar genieten van al het mooie

• 02 Maart 2014 - 03:55

James M:

Je moet wat over hebben om wat van de wereld te zien en ook meemaken waar de locals mee te maken hebben