Dag 4 Kabáh, Uxmal & Campeche - Reisverslag uit Campeche, Mexico van Jade & Navarro - WaarBenJij.nu Dag 4 Kabáh, Uxmal & Campeche - Reisverslag uit Campeche, Mexico van Jade & Navarro - WaarBenJij.nu

Dag 4 Kabáh, Uxmal & Campeche

Door: Boellie & Troellie

Blijf op de hoogte en volg Jade & Navarro

27 Februari 2014 | Mexico, Campeche

Vandaag zijn we weer vroeg opgestaan om naar Campeche te rijden. Na het ontbijt zijn we rond 08.00 uur vertrokken. We zijn gestopt bij Kabàh. Deze Maya-site kenmerkt zich door het beroemde paleis van de maskers, Codz Poop. Dit beroemde paleis is aan de voorgevel bedekt met meer dan 250 uitgehouwen maskers van de regengod Chac (spreek uit als Chaác), herkenbaar aan zijn lange neus. Het is een indrukwekkende Maya-site dat redelijk klein is met de bekendere Chichén Itzá. Na een klein uurtje te hebben rondgedwaald in Kabàh met Jade haar nieuwe vriendje (een zwerfhond die haar overal heen volgde, zijn we doorgereden naar Uxmal. Deze Maya-site is nog indrukwekkender en adembenemender dan Chichén Itzá. Dit komt omdat er in Chichén Itzá veel gerestaureerd is in vergelijking met Uxmal. In Uxmal is veel nog in originele staat en zie je soms nog de kleuren die zijn gebruikt om de muren en de uitgehouwen beelden te verven.
Het meest bekende en de grootste tempel is de Pirámide del Adivino, Piramide van de Tovenaar. Kenmerkend voor deze piramide is de ovale basis, wat uniek is in de maya-architectuur.

Uxmal beslaat zo'n 1 vierkante kilometer aan omvang. We mochten een tempel op, aan het einde van het toegankelijk gebied. De treden waren steil en door tijdsgebrek zijn we niet naar de top geklommen.

We werden rondgeleid door de gids die in een uur een bom van info op ons afvuurde, de luchtvochtigheid is hier hoog, maar dit is droog tropisch. Dat gaat nog wat worden in Palenque en Tikal waar we midden in de jungle zitten.
Ik kreeg al hoofdpijn, waarschijnlijk te weinig gedronken enzo. Jade struikelde bijna over elke paadje in Uxmal, dat kwam omdat alles ongelijk is. Er zijn bepaalde platforms in niveaus en ongelijke paden met stenen.

Na deze drukke dag in Uxmal zijn we doorgereden naar Campeche. Campeche is de hoofstad van een van de deelstaten van yucatan. Campeche is volledig gerestaureerd, dat is te zien aan de duizenden koloniale gebouwen die in felle kleuren zijn geverfd.

Ons Hotel is zit midden in het centrum van Campeche en we hebben een kingsize bed!

We hebben net wat gegeten aan het plein en weer wat gesprekken gevoerd met een aantal mensen uit onze groep. Al die mensen zeggen steeds dat Jade en ik je/jij mogen zeggen. Wij leggen dan uit dat ons anders is aangeleerd en dat respecteren zij dan ook, maar ze vinden het niet nodig.

Morgen vertrekken we rond 9 uur richting Palenque, dat wordt een lange trip verwachting is dat we rond half 6 aankomen. Dus nu gaan de lichten uit.

Toedeloeeee xoxo

• 28 Februari 2014 - 09:23

Sandra:

Jade een honden vriendje waar dan foto? Ziet er allemaal weer lekker uit dat eten. Aub ook meer foto's van tempels hahahaha. Jullie hebben een druk programma. Aan het einde gelukkig effe zon, zee en strand. Gefeliciteerd met oma ♥♥♥

• 28 Februari 2014 - 10:46

Paula:

Klinkt allemaal gaaf zeg! Have fun! X

• 28 Februari 2014 - 11:44

Ray:

Leuk, Nav je lijkt wel een wandelende encyclopedie (pos bedoeld hoor). Jade had je koekies bij je. have fun. X

• 28 Februari 2014 - 11:50

Chantalla:

Zijn t geen honden in Kabah, dan zijn t wel katten in Hurghada hahah.
    Veel plezier verder nog. xxx

• 28 Februari 2014 - 20:00

Inge:

Hahaha zou niet Jade zijn zijn zonder al die smakelijke foto's. Maar jullie maken een bijzondere reis. Njoy. X

• 28 Februari 2014 - 22:57

Papa-tua:

Ik hoor over allerlei beesten (honden / katten / krokodillen enz) maar hoe is het met muggen en vooral in de mangrove

• 28 Februari 2014 - 22:58

Papa-tua: